425ـ نبایستی حداکثر 2/0 اهم باشد.
426ـ بوخهلتس رله تعیین کننده سطح روغن و حفاظتهای مربوط به سیستم خنک کنندگی.
427ـ رلههای دیفرانسیل و بوخهلتس حفاظتهای اصلی ترانسفورماتور میباشند و رلههای ارت فالت، جریان زیاد و R.E.F به عنوان پشتیبان عمل مینمایند.
428ـ جریانهای اتصال کوتاه و اضافه ولتاژ در اثر امواج سیار و اتصالی در شبکه به خصوص در شینههای پیش روی ترانسفورماتور.
429ـ رله دیفرانسیل یا حفاظت اصلی ترانسفورماتور، مقایسه جریانهای طرفین آن به عهده داشته و عملکرد آن ناشی از عوامل زیر میباشد:
الف) اتصالی در داخل ترانسفورماتور (نظیر اتصال فاز به بدنه، فاز به فاز، اتصال حلقه و یا اتصال بین سیم پیچهای اولیه و ثانویه).
ب) اتصالیهای خارج از ترانسفورماتور بر اثر عوامل خارجی در محدوده حفاظت رله یعنی بین C.Tهای طرفین.
ج) حالتهای کاذب ناشی از اشکال در C.T یا مدارات مربوطه.
430ـ 1ـ رله دیفرانسیل دارای ویژگی قطع سریع، دقت بالا و قدرت تشخیص و تفکیک عیوب واقع شده در محدودة بین C.Tهای دو طرف ترانسفورماتور قدرت میباشد.
2ـ رلههای دیفرانسیل در جریانهای هجومی ترانسفورماتور، عمل نمینماید.
3ـ برای تشخیص فالتهای واقع شده در محدوده C.Tهای دو طرف ترانسفورماتور قدرت، بهترین حفاظت، رله دیفرانسیل میباشد.
431ـ حد فاصل C.Tهای دو طرف ترانسفورماتور قدرت.
432ـ رله دیفرانسیل که مهمترین حفاظت ترانسفورماتور قدرت میباشد زمانی عمل میکند که اتصالی به صورت ارت فالت یا حلقه یا دو فاز و یا به هر نحو دیگر در داخل ترانسفورماتور و یا خارج آن در محدوده C.Tهای طرف فشار قوی و فشار ضعیف صورت گیرد و اگر درست محاسبه و تنظیم شده باشد نبایستی عملکرد کاذب داشته باشد و نحوه عملکرد آن به صورت تفاضلی است، بدین معنی که پس از برابرسازی و هم فاز سازی جریان دو طرف فشار ضعیف و فشار قوی آنها که اختلاف ناچیزی دارد، از قسمت عمل کننده رله عبور میکند که برای موقع فالت خارج از محدوده دیفرانسیل، رله فوق به عمل درنمیآید.
433ـ رله بوخهلتس که از نظر حفاظت و بهرهبرداری حائز اهمیت است.
434ـ در صورتی که در حفاظت ترانسفورماتور، رله دیفرانسیل به کار رود برای تبدیل اتصال ستاره به مثلث ترانسفورماتور و جبران نسبت اولیه به ثانویه (اختلاف زاویهای که ایجاد میشود) بایستی از ترانسفورماتور تطبیق مخصوص استفاده شود.
435ـ برای حذف هارمونیکهای سوم و پنجم است.
436ـ C.Tهای اینترپوز برای دو منظور به کار میرود:
1ـ برابرسازی جریان دو طرف فشار قوی و فشار ضعیف؛
2ـ هم فاز نمودن جریانهای دو طرف، زیرا مثلاً در اتصال YNd11 اختلاف فاز ولتاژی دو طرف برابر 330 درجه میباشد که بایستی این اختلاف فاز توسط C.Tهای فوق اصلاح گردد.
437ـ
438ـ به هنگام جریان دادن ترانسفورماتور، در بطن جریان هجومی که از ترانسفورماتور کشیده میشود، هارمونیکهای زوج بوجود میآید و انرژی این هارمونیکها به اندازهای است که به راحتی رله دیرانسیل را تحریک و باعث عملکرد رله میگردند، در حالی که در این حالت باید ترانسفورماتور بتواند وارد مدار شده و از آن بار گرفته شود و لذا نیاز به تمهیدی است که رلة دیفرانسیل، هارمونیکهای زوج را درنظر نگیرد. به همین منظور در هر رلة دیفرانسیل واحدی به نام هارمونیکگیر تعبیه میشود تا به هنگام وصل ترانسفورماتور، در اثر هارمونیکهای زوج تحریک شده و با باز کردن کنتاکتی که بر سر راه فرمان رله دیفرانسیل دارد، مانع از ارسال فرمان قطع آن شود. البته این ممانعت از ارسال فرمان قطع، موقتی بوده و لحظاتی بعد که از قدرت هارمونیکها کاسته شد و واحد هارمونیک گیر از تحریک خارج گشت، کنتاکت فرعی واقع بر مسیر تریپ بسته میشود و شرایط برای فرمان رلة دیفرانسیل نرمال میگردد.
439ـ برای پایدار نمودن رله و جلوگیری از عملکرد اشتباه آن درخارج از وزن حفاظتی مربوطه.
440ـ رله بوخهلتس.
441ـ بروز یکی از خطاهای زیر در ترانسفورماتور که توسط رله بوخهلتس حفاظت میشود سبب تشکیل گاز و عبور آن از لوله رابط بین ترانسفورماتور و منبع ذخیره روغن شده و به داخل رله بوخهلتس که در این مسیر قرار دارد نفوذ کرده و باعث پایین آمدن سطح روغن در داخل رله میگردد که این عمل موجب پایین آمدن شناورهای رله شده و سبب بستن یا باز کردن کنتاکتهای فرمان میشود و نتیجتاً باعث ایزوله شدن ترانسفورماتور از شبکه میگردد.
خطاها عبارتند از:
1ـ جرقه بین سیمهای حامل جریان
2ـ جرقه بین قسمتهای حامل جریان و هسته آهنی با محفظه روغن
3ـ سوختن هسته
4ـ قطع شدن یک فاز که منجر به ایجاد جرقه میگردد.
442ـ در دو مرحله، مرحلة اول آلارم و مرحلة دوم تریپ
443ـ رله بوخهلتس زمانی عمل میکند که اتصالی در داخل تانک ترانسفورماتور و میان روغن ایجاد شده باشد و جرقه حاصله موجب تجزیه روغن و متصاعد شدن گاز و در صورت اتصال شدید افزایش دمای روغن میشود و حجم روغن سریعاً افزایش یافته و به سمت کنسرواتور بالا میرود. در این مسیر دو حباب شیشهای محتوی جیوه وجود دارد و در صورتی که گاز متصاعد شده که تدریجاً در محفظه بالایی بوخهلتس جمع میشود آنقدر باشد که به سطح روغن محفظه فشار آورده و آن را پایین آورده و حباب شیشهای جابجا شود رله آلارم میدهد (مرحله اول) و اگر مشکل به همین جا ختم نشود، ممکن است حباب شیشهای (محتوی جیوه) مرحلة دوم نیز پایین آمده و تریپ صادر گردد. عمل حباب شیشهای (مرحلة دوم) در اثر حرکت شدید روغن نیز صورت میگیرد. بعد از عملکرد رله بوخهلتس بایستی گازهایی که جمع شده مورد آزمایش قرار گرفته و در خصوص برقدار کردن مجدد ترانسفورماتور تصمیمگیری به عمل آید.
444ـ رله دیفرانسیل یک رله تفاضل سنج است و تفاضل جریانهای طرف فشار قوی و ضعیف از کویل عمل کننده عبور میکند. رله دیفرانسیل باید برای جریانهای ضربهای اتصال کوتاه خارج از زون حفاظتی پایدار بماند و عملکرد کاذب نداشته باشد و نیز در لحظه وصل ترانسفورماتور جریان هجومی که فقط در یک طرف ترانسفورماتور جاری میشود، نبایستی باعث عملکرد رله شود. وجود این ثبات و جلوگیری از عملکرد کاذب رله که به ساختمان و طرح داخلی رله مربوط است، به پایداری رله دیفرانسیل موسوم میباشد.
445ـ احتمال عملکرد کاذب رله دیفرانسیل وجود دارد و دلیل آن بالا بودن جریان هجومی اولیه (Inrush Current) است که چند برابر جریان نامی ترانسفورماتور میباشد.
446ـ در ترانسفورماتورهای قدیمی که فاقد رله دیفرانسیل میباشند جهت کنترل جریان بدنه به زمین، چرخهای ترانسفورماتور قدرت از زمین عایق شده و بدنه فقط از یک نقطه توسط یک رشته سیم زمین میگردد و بر سر راه آن، یک ترانسفورماتور جریان قرار داده و خروجی ترانسفورماتور جریان به یک رلة آمپریک متصل میشود: در این صورت هرگاه که بدنة ترانسفورماتور برقدار شود، این رله تحریک شده و هر دو طرف ترانسفورماتور قدرت را باز میکند. در جایی که از رله دیفرانسیل استفاده شود نیازی به ایزوله کردن ترانسفورماتور از زمین و استفاده از رله بدنه نخواهد بود.
447ـ رله اتصال زمین در هر یک از فیدرهای خروجی، فیدر ترانس و نوترال پست وجود دارد و در صورت بروز اتصال زمین، این رلهها تحریک میشوند و تنظیمات آنها طوری است که رله اتصال زمین فیدر خروجی، سریعتر قطع میکند و رلههای اتصال زمین فیدر ترانس و نوترال، به ترتیب در نوبت قطع میایستند. اما یک سری اتصال زمینهای کم آمپر نظیر نشتیها که هیچ یک از این رلهها را تحریک نمیکند، در برگشت به شبکه از طریق نوترال، باعث گرم شدن بوبین نوتر میگردد. وظیفه رلة حفاظت نوترال، آن است که این نشتیها را تشخیص داده و در مدت طولانیتری ترانسفورماتور قدرت را قطع نماید تا از سوختن ترانسفورماتور زمین جلوگیری شود.
448ـ رله اتصال بدنه زمانی عمل میکند که اتصالی در داخل و یا روی تانک و بوشینگهای ترانسفورماتور قدرت روی داده باشد. پس از عملکرد رله مزبور باید اطراف ترانسفورماتور و نیز سطح بالای ترانسفورماتور و بوشینگها دقیقاً بررسی گردد و در صورتی که محل اتصالی مشخص شود، پس از رفع عیب میتوان ترانسفورماتور را در مدار قرار داد.
449ـ رله R.E.F (رله اتصال زمین محدود شده) هم در طرف سیم پیچ فشار قوی و هم در طرف سیم پیچ فشار ضعیف ترانسفورماتور قدرت قرار میگیرد و هدف از نصب این رله حفاظت بخشی از سیم پیچهای ترانسفورماتور و نیز کابل یا باسباری است که در محدوده C.Tهای مربوط به این رله قرار دارند میباشد و نوع عملکرد رله مثل رله دیفرانسیل بوده و بر مبنای تفاضل جریانهای طرفین عمل میکند و برای اتصالیهای خازن از زون رله عکسالعمل نشان نمیدهد.
450ـ از برقگیر استفاده میشود.
451ـ از رله اورکارنت یا اضافه جریان استفاده میگردد.
452ـ شاخکهای روی بوشینگهای ترانسفورماتور تا اندازهای کار برقگیر را انجام میدهند و حفاظت بوشینگها و سیم پیچهای ترانسفورماتور را بر عهده دارند. در مواقعی که امواج اضافه ولتاژ به ترانسفورماتور میرسند، بین شاخکها جرقه زده و موج سیار شکسته میشود. اشکال عمدة این میلهها در مقایسه با برقگیرها، سرعت عمل کم آنها است.
453ـ رله O/C و E/F در طرف فشار قوی اولاً در مقابل اضافه جریان و اورلود شدن ترانسفورماتور نقش حفاظتی دارند و ثانیاً برای اتصالیهای فازی خارج از ترانسفورماتور که به صورت جریان زیاد و نیز برای اتصالیهای داخل ترانسفورماتور به عنوان Back.Up عمل میکنند.
454ـ از آن جایی که جریان اتصالی با زمین از نوترال به شبکه باز میگردد و بوبین نوتر در مسیر این جریان قرار دارد، در صورت تداوم اتصالی، این بوبین در معرض خطر قرار میگیرد و چون بوبین نوتر به لحاظ حرارتی فقط تا مدت معینی میتواند جریان اتصالی را تحمل نماید، لذا تنظیمات رله نوترال و حتی رله حساس نوترال (Sensetive Earth Fault) به گونهای است که پیش از آسیب رسیدن به بوبین نوتر، ترانسفورماتور قدرت و ملحقات آن را از مدار خارج نماید.
455ـ عدم عملکرد صحیح تپ چنجر باعث ایجاد قوس و در نتیجه تجزیه روغن تپ چنجر شده و موجب میشود که حفاظت بوخهلتس تانک تپ چنجر عمل کرده و ترانسفورماتور را از مدار خارج نماید.
456ـ جریان کار این رله معمولاً معادل 4/1 برابر جریان نامی ترانسفورماتور تنظیم میشود.
457ـ 1ـ رله جریان زمان معکوس
2ـ رله جریانی با قطع لحظهای
3ـ رله جریانی زمان معین
4ـ رلههای زمان معکوس با قطع لحظهای
458ـ رله دیفرانسیل، رله بوخهلتس ترانسورماتور قدرت، رله بوخهلتس ترانسفورماتور داخلی، رله بوخهلتس بوبین نوتر، رله ترموستات ترانسفورماتور قدرت، رله بوخهلتس رگولاتور، رله R.E.F و E/F.
459ـ بر اثر عبور جریان زیاد و نیز رم شدن بیش از حد روغن و سیم پیچ، این رلهها عمل نموده و در مرحله اول باعث به کار افتادن پمپ و فنها میشود و در صورتی که درجه حرارت باز هم افزایش یابد، موجب آلارم و قطع ترانسفورماتور میگردند.
460ـ سوپاپ اطمینان یا دریچه انفجار نقش مهمی در حفاظت ترانسفورماتور بازی میکند به طوری که اگر اتصال کوتاهی در داخل ترانسفورماتور پیش بیاید جرقه ایجاد میشود و به طور ناگهانی مقدار زیادی روغن تجزیه شده و گاز ناشی از آن صدمات قابل توجهی را وارد خواهد کرد. در این موقع دریچه باز شده و ضمن خروج روغن، فرمان قطع به بریکر ترانسفورماتور داده و از آسیبهای بیشتر جلوگیری خواهد نمود.
461ـ در موقعی که اتصالی در داخل ترانسفورماتور پدید آید بر اثر انبساط شدید گازهای تولید شده، قسمتهای آسیبپذیر از جمله بوشینگها ترکیده و روغن مشتعل شده به بالای ترانسفورماتور پاشیده میشود. آتش به وجود آمده باعث به کار افتادن دتکتورهایی میگردد که در بالای ترانسفورماتورها تعبیه شدهاند که در نتیجه آن، فرمانی الکتریکی باعث پایین آوردن وزنهای میشود که در جعبه آتش خاموش کن قرار دارد و پایین آمدن وزنه سبب باز کردن دریچه روغن ترانسفورماتور شده و گاز نیتروژن که در کپسول قرار دارد با فشار از قسمت پایین ترانسفورماتور وارد ترانسفورماتور شده و پس از طی مسافت داخل ترانسفورماتور از قسمت ترکیده شده روی آتش بالای ترانسفورماتور ریخته و موجب خاموش شدن آتش میشود. ضمناً شیر یک طرفه که در مسیر رله بوخهلتس و کنسرواتور قرار دارد و در اثر جاری شدن سریع روغن بسته شده و مانع ریختن روغن کنسرواتور به بیرون میشود.
462ـ این رله در صورت بروز اتصالیهای شدید به صورت آنی عمل مینماید.
463ـ در صورت بروز اتصالیهای شدید فاز با زمین، به صورت آنی عمل مینماید.
464ـ در صورت بروز اتصالیهای فازها در شبکه با تأخیر زمانی لازم و هماهنگ شده با سایر رلههای حفاظتی، عمل مینماید.
465ـ این رله نسبت به جریانهای اتصال زمین کم، نظیر جریانهای نشتی حساس میباشد، ولی عملکرد آن با تأخیر نسبتاً طولانی صورت میگیرد.
466ـ این رله با تغییر ضریب قدرت عمل مینماید.
467ـ در صورت افزایش ولتاژ نسبت به حد تنظیم شده عمل مینماید.
468ـ این رله در مسیر فرمان رله اصلی قرار گرفته و از طریق آن کویل قطع دیژنکتور تحریک میگردد.
469ـ سیستم (Automatic Voltage Regulator) A.V.R که شامل چند رله میباشد.
470ـ رله کنترل سطح روغن (Oil Level Relay)، سطح روغن در تانک رزروار را زیر نظر دارد و با رسیدن روغن به زیر حد تنظیمی، عمل مینماید.
471ـ تفاوت اساسی این رلهها در این است که رله جریانی جهتی، به جریانی که در جهت تنظیمی آن است، اجازه عبور میدهد. به عبارت دیگر این رله نه فقط نسبت به مقدار جریان حساس است بلکه نسبت به جهت آن نیز حساسیت دارد.
472ـ نوع مغناطیسی این رله از یک سیم پیچ و یک صفحه مدور و اجزاء دیگری ساخته شده است. زمانی که اتصال کوتاه بروز میکند، جریان زیادی ایجاد میشود و متناوباً شاری از صفحة متحرک آن میگذرد و باعث دوران آن و قطع مدار میشود. در این رله با افزایش جریان، زمان قطع کاهش پیدا میکند.
473ـ رلههای جریانی زمان معکوس که به عامل لحظهای نیز مجهز هستند به رلههای I.D.M.T موسوم میباشند و برای حفاظت خطوط انتقال بلند و خطوط تغذیه کننده ترانسفورماتورها، و در مواقعی که جریان اتصال کوتاه زیاد است، استفاده میشود.
474ـ رله اورکارنت به کار رفته در شبکه معمولاً از نوع Inverse (معکوس) است و معمولاً اجازه عبور جریان تا 3/1 برابر جریان نامی شبکه را میدهد.
475ـ رله راهانداز امپدانسی؛ زیرا که این نوع رلهها از هر دو پارامتر جریان و ولتاژ برای سنجش استفاده میکنند و امپدانس به دست آمده، مشخصة مطمئنتری برای تصمیمگیری رله محسوب میشود.
476ـ بله.
477ـ خیر، زیرا فقط در محدودة خود عمل میکند.
478ـ اشکال این رله این است که چون زمان تنظیمی آن مقدار ثابت و معینی است این رله برای فالتهای شدید و برای فالتهای خفیف به یک صورت عمل میکند، در حالی که از رله O/C انتظار میرود که در هنگام فالت شدید سریعتر عمل نماید و نیز در عیوب گذرا و آنی، فرصت دهد که با از بین رفتن عیب، بریکر بیمورد قطع نگردد اشکال عمده دیگر این رله در سوئیچینگ و کلیدزنی فیدرها است. چون در این مواقع که آمپر اولیه ناشی از (Inrush Current) دفعتاً زیاد بوده و کند پایین میآید مکانیسم رله فرصت ریست شدن را پیدا نکرده و موجب عملکرد رله و قطع فیدر میگردد.
479ـ 1ـ رله اورکارنت برای فازها
2ـ رله ارت فالت
481ـ تنظیم زمانهای فیدرهای خروجی و باس کوپلر و فیدر ترانس 20 کیلو ولت و فیدر 63 کیلو ولت به صورت پشت سر هم و با فاصله زمانی صورت میگیرد. بدین معنی که در پایینترین سطح، زمان فیدرهای خروجی و سپس زمان رله باس کوپلر و پس از آن زمان رله فیدر ترانس 20 کیلو ولت و سپس رله بطرف 63 کیلو ولت تنظیم میگردد. به این ترتیب، برای فالتها و جریانهایی که رلهها را تحریک میکند ابتدا رله فیدر اتصالی شده باید عکسالعمل نشان داده و عیب را جدا نماید. اگر فیدر عمل ننمود رله باس کوپلر باید عمل کرده و فالت را از روی ترانسفورماتوری که فالت روی فیدرهای مربوط به آن قرار ندارد پاک نماید و چنانچه باس کوپلر باز نشد رله فیدر ترانس 20 کیلو ولت ترانسفورماتور (که فالت روی فیدر مربوطه آن قرار دارد) باید عمل نموده و کلید مزبور را باز نماید. اگر رله فوق نیز عمل نکند باید رله طرف 63 کیلو ولت بریکر مربوطه را باز کند.
481ـ در رلههای زمان معکوس عملکرد رله طوریست که برای جریانهای کم، زمان بیشتر و برای فالتهای شدید، زمان خیلی کم برای عمل قطع صرف میکند. مضافاً این که در کلیدزنی فیدرها، رله پایدار مانده و با از بین رفتن جریان هجومی (Inrush Current)، رله خود بخود ریست میگردد.
482ـ در ابتدای خط نصب میگردد.
483ـ اثر هارمونیکهای فرد که باعث تحریک غیرلازم رله میشود.
484ـ رله دیفرانسیل، رله ترمیک (برای بدنه، روغن و سیم پیچ) و رله جریان زیاد زمانی.
485ـ بله، اما با تأخیری که بستگی به شدت اتصالی ندارد.
486ـ به زمان تنظیمی روی رله بستگی دارد.
487ـ بله، زیرا رلة اورکارنت یک رله اور لود نیز میشود.
488ـ سیستم زمین عبارت است از مجموعه تجهیزاتی که درون زمین نصب میشوند تا یک شبکه زمین مناسب و با مقاومت کم و در حد صفر برای شبکه ایجاد کنند. روشهای ایجاد سیستم زمین عبارتند از:
1ـ نصب الکترود میلهای در زمین
2ـ نصب صفحه زمین (در چاه)
3ـ شبکه توری (mesh) زمین
489ـ برای این که اگر تغذیه AC در اثر بیبرق شبکه و یا عامل دیگر قطع شود عمل قطع و وصل دیژنکتورها و عملکرد رلههای حفاظتی با نبودن AC به مخاطره نیفتد.
490ـ 1ـ حفاظت ارت فالت 2ـ حفاظت آندر ولتاژ 3ـ حفاظت اضافه ولتاژ
491ـ آلارم 63 kv Inter Trip به معنی آن است که رلهها و حفاظت مربوط به طرف 63 کیلو ولت عمل نموده و در نتیجه دیژنکتور 20 کیلو ولت باز شده است و آلارم 20 kv Inter Trip به مفهوم آن است که حفاظتهای مربوط به طرف 20 کیلو ولت ترانسفورماتور قدرت عمل کرده و باعث Trip طرف 63 ترانسفورماتور و باز شدن کلیدهای 20 و 63 کیلو ولت گشته است.
492ـ 1ـ حفاظت آندر ولتاژ و اور ولتاژ که معمولاً به صورت 220 V AC Failure میباشد.
2ـ حفاظت به وسیله فیوز اتوماتیک در مقابل اتصالیهای فازی
3ـ حفاظت با رله با تغذیه D.C جهت اعلام قطع A.C
493ـ ممکن است کلیدهای AC قطع شده باشد.
494ـ علتش سوختن فیوزهای مربوط به ترانسفورماتور ولتاژ میباشد که برای پاک شدن آلارم باید فیوزها را تعویض، و در صورتیکه در مدار مربوطه، اتصالی رخ داده است، عیب را برطرف نمود.
495ـ روشن بودن این اندیکاتور روی تابلو فرمان نشان میدهد که وضعیت قرار گرفتن کلید کنترل نسبت به وضعیت دیژنکتور (یا سکسیونر) حالت درستی ندارد یعنی اگر کلید کنترل در حالت وصل باشد و دیژنکتور عملاً قطع باشد لامپ روشن میشود و نشان میدهد که حالت وصل (کلید کنترل) و قطع دیژنکتور نسبت به هم حالت متضاد دارند.
496ـ برقگیر یک دستگاه حفاظتی در مقابل ولتاژ زیاد میباشد و در سیستم انتقال نیرو برای حفاظت تجهیزات پس عموماً و برای حفاظت ترانسفورماتور قدرت خصوصاً در مقابل اضافه ولتاژهیا ناشی از تخلیه الکتریکی ابرهای باردار روی سیمهای انتقال و پست فشار قوی و نیز اضافه ولتاژهای قطع و وصل دیژنکتورهای شبکه انتقال بکار میرود. برقگیرها معمولاً در ابتدای ورودی خطوط انتقال به پست و ورودی ترانسفورماتور قدرت قرار داده میشوند.
497ـ برقگیر در پستهای فشار قوی معمولاً در ابتدای خطوط و همچنین در طرفین ترانسفورماتورهای اصلی و یا راکتورها قرار میگیرند.
498ـ الف) با نصب سیم گارد ب) میلة برقگیر ج) نصب برقگیر
499ـ بله و این به خاطر نبودن فاصله هوایی در این گونه برقگیرها است.
500ـ حداقل ولتاژ نامی برقگیر در شبکه زمین شده تقریباً برابر 80٪ ولتاژ خط انتخاب میشود.
501ـ برقگیر آرماتور، برقگیر لولهای، برقگیر با فنتیل، برقگیر سیلیکون کارباید و برقگیر متال اکساید.
502ـ دستگاه تطبیق امپدانس شامل سیم پیچ، برقگیر و ترانسفورماتور تطبیق امپدانس میباشد.
503ـ P.L.C مخفف Power Line Carrier به معنای خط فشار قوی حامل امواج مخابراتی است و توسط آن میتوان سیگنالهای مخابراتی را به منظور کنترل و نظارت از راه دور و یا حفاظت شبکه به نقاط دیگر شبکه ارسال نمود و متقابلاً سیگنالهای مشابه را دریافت کرد. علاوه بر سیستم P.L.C میتوان به سیستمهای مخابراتی دیگر چون ماکروویو، بیسیم و ... اشاره نمود.
504ـ یک سیستم P.L.C شامل ترمینال P.L.C (شامل تقویت کنندهها، فیلترها و دستگاههای گیرنده ـ فرستنده) و سیستم کوپلاژ (شامل خازن کوپلاژ، موجگیر یا لاین تراپ و دستگاه تطبیق امپدانس) میباشد.
505ـ 1ـ روش فاز به زمین: این روش از سایر روشها ارزانتر ولی دارای نویز زیادی است.
2ـ روش فاز به فاز: هزینة این روش دو برابر حالت قبلی ولی دارای نویز کمتر و ضریب اطمینان بالاتری است.
3ـ روش کوپلاژ به دو فاز از دو خط هم مسیر.
4ـ روشهای دیگر مانند اتصال به سه فاز.
506ـ 1ـ ارتباطات تلفنی بین پست، نیروگاه و دیسپاچینگ؛
2ـ انتقال اطلاعات (Data) که به دو صورت میباشد:
الف) به صورت آنالوگ یا پیوسته مانند مقدار تولید نیروگاهها به مگاوات و ولتاژ خروجی به کیلوولت.
ب) به صورت حالتهای سوئیچینگ یا ناپیوسته یا دیجیتال مانند باز و بسته شدن بریکرها.
3ـ حفاظت خطوط و دستگاهها (Tele Protection)
507ـ عبارت S.C.A.D.A از کلمات Supervisory Control And Data Acquisition System گرفته شده است و به معنی سیستم کنترل نظارتی و اخذ اطلاعات میباشد. در این سیستم اطلاعات مورد نیاز برای کنترل و نظارت بر سیستم (مانند یک شبکه قدرت) از راه دور اخذ شده و درمرکز کنترل در دسترس دیسپاچر قرار میگیرد.
508ـ 1ـ افزایش دقت در انجام مانورها و تصمیمگیری به هنگام وقوع حوادث و اجرای عملیات؛
2ـ افزایش سرعت انجام مانورها و عملیات شبکه و کاهش زمان خاموشی؛
3ـ نیاز کمتر به نیروی انسانی و کاهش خطای نیروی انسانی؛
4ـ دسترسی به اطلاعات پستها و شبکه بطور همزمان و دقیق و امکان ارائه آمار و گزارشهای مورد نیاز؛
5ـ کاهش هزینههای بهرهبرداری.
509ـ در سیستمهای اسکادا به هر یک از مقادیری که اندازهگیری میشوند مانند مگاوات، مگاوار، کیلو ولت، شدت جریان یا آمپر یک خط و ... یک نقطه آنالوگ گفته میشود مانند شدت جریان یک فیدر KV20، این مقادیر در یک محدوده خاص، هر مقداری میتوانند داشته باشند و به صورت پیوسته هستند.
510ـ به هر یک از وضعیتهای موجود در پست، یک نقطه Status گویند مانند وضعیت یک سکسیونر که میتواند باز یا بسته باشد یا وضعیت یک رله که میتواند در حالت Normal یا Alarm باشد.
511ـ سیستمهای اسکادا معمولاً دارای 3 بخش کلی هستند:
1ـ تجهیزات اندازهگیری از راه دور در داخل پست که به تله متری معروف هستند شامل R.T.U و مارشالینگ راک و نیز ترانس دیوسرها و رلهها.
2ـ تجهیزات و محیط مخابراتی برای انتقال اطلاعات و دادهها بین پست و مرکز دیسپاچینگ.
3ـ تجهیزات مرکز دیسپاچینگ شامل سختافزارها و نرمافزارها.
512ـ R.T.U مخفف کلمات Remote Terminal Unit است و به پایانههای دور دست یا تابلوهایی گفته میشود که اطلاعات پست را از طریق کانالهای مخابراتی به مرکز دیسپاچینگ انتقال داده و فرامین کنترلی را از مرکز دیسپاچینگ دریافت کرده و به تجهیزات پست از قبیل بریکرها و Tap Changer اعمال میکند.
513ـ نقاط کنترلی مورد نیاز عبارتند از: کلیدهای فشار قوی و متوسط (KV63 و KV20)، کلیدهای دو طرف ترانسفورماتور، فیدرهای KV20 خروجی پست، کلید کوپلاژ، فیدر خازن، Tap Changer، وضعیتهای ترانسفورماتور شامل Raise/Lower، Auto/Manual، Master/Slave، Parallel/Independent و در بعضی از سیستمها رله Lock out و ریست کردن این رله.
514ـ وضعیتهای مورد نیاز عبارتند از: وضعیت کلیة بریکرها، سکسیونرها، فیدرهای خازن، تپ چنجر ترانسفورماتور، In/out کلیدهای کشویی، وضعیت کلید Local/remote و نیز وضعیت آلارمها و رلهها.
515ـ مقادیر مورد نیاز عبارتند از: مگاوات، مگاوار خطوط KV63، ولتاژ خطوط KV63، مگاوات و مگاوار ترانسفورماتورها، ولتاژ ترانسفورماتورها، ولتاژ باسبارهای 63 و 20 کیلو ولت، جریان فیدرها، مقدار تپ ترانسفورماتورها، .
516ـ عبارت Modem از کلمات Modulator و Demodulator اخذ شده است. در ارسال اطلاعات پستها به مرکز دیسپاچینگ از طریق خطوط مخابراتی اطلاعات به صورت دیجیتال از R.T.U به مودم داده شده و از طریق کانال مخابراتی ارسال میشود همچنین فرامین دریافتی از مرکز به مودم وارد شده و به R.T.U انتقال داده میشود.
517ـ در سیستمهای اسکادا برای افزایش قابلیت اطمینان سیستم در بخشهای مهم سیستم ازدو سیستم مشابه از نظر سختافزاری و نرمافزاری استفاده میشود تا در صورت بروز اشکال برای یکی از سیستمها، سیستم دیگر در مدار آمده و با انجام کار وقفهای در عملکرد سیستم بوجود نیاید سیستمی را که در حال کار است On Line و سیستم دیگر که به صورت آماده میباشد را Stand by یا Available گویند.
518ـ توسعه روزافزون و گسترش شبکه سراسری برق، باعث شد تا طرح ایجاد دیسپاچینگهای ملی و منطقهای به اجرا درآید. در این طرح دیسپاچینگ ملی یا S.C.C (System Control Center) به عنوان دیسپاچینگ مادر، افزون بر امر برنامهریزی و کنترل نیروگاههای بزرگ و بهرهبرداری اقتصادی از کل شبکه به هم پیوسته، وظیفه کنترل فرکانس و هماهنگی و نظارت بر دیسپاچینگهای منطقه یا (Area Operating Center) A.O.C را بر عهده دارد. دیسپاچینگهای شمال یا تهران (محل استقرار تهران)، شمال غرب (محل استقرار تبریز)، شمال شرق (محل استقرار مشهد)، مرکزی (محل استقرار اصفهان)، جنوب غرب (محل استقرار اهواز) و جنوب شرق (محل استقرار کرمان) به عنوان دیسپاچینگهای منطقهای، وظیفه کنترل شبکه زیر پوشش منطقه خود را به عهده دارند.
در شرکتهای برق منطقهای نیز مراکز دیسپاچینگ فوق توزیع وظیفه راهبری و کنترل شبکه فوق توزیع را با هماهنگی دیسپاچینگ منطقهای ذیربط بر عهده دارند.
519ـ در حال حاضر بر اساس طراحی انجام شده 9 مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع درنظر گرفته شده است که همگی زیر نظر و با هماهنگی مرکز اصلی دیسپاچینگ فوق توزیع (در ساختمان مرکزی برق تهران واقع در سعادتآباد) فعالیت خواهند کرد. این مراکز عبارتند از: مرکز کرج جهت پوشش منطقه کرج، مرکز قم جهت پوشش منطقه قم، مرکز دوشان تپه جهت پوشش منطقه جنوب شرق تهران، مرکز آزادگان جهت پوشش منطقه جنوب غرب تهران، مرکز ری شمالی جهت پوشش منطقه ورامین، مرکز تهران پارس جهت پوشش منطقه دماوند، فیروزکوه و بخشی از شرق تهران، مرکز شوش جهت پوشش منطقه مرکزی تهران، مرکز نمایشگاه جهت پوشش منطقه شمال غرب تهران و مرکز مصلی جهت پوشش منطقه شمال شرق تهران.
520ـ هر کدام از مراکز جدید دیسپاچینگ فوق توزیع دارای دو دستگاه کامپیوتر Server اصلی به عنوان Scada Server و دو دستگاه Server به عنوان Communication و دو دستگاه به عنوان ایستگاه کاری یا Work Station برای کار دیسپاچرها و یک ایستگاه کاری به عنوان Engineering Work Station برای انجام فعالیتهای مهندسی و نرمافزاری مرکز و یک کامپیوتر به عنوان Office میباشد. هر یک از Work Stationها دارای 2 دستگاه مانیتور 20 اینچ و یک کامپیوتر صنعتی است.
521ـ در مورد مراکز ساخت شرکت کرمان تابلو، یعنی مراکز ری شمالی، دوشان تپه و آزادگان، از سیستم عامل Windows NT استفاده شده و نرمافزار آن توسط کارشناسان شرکت سازنده طراحی و تهیه گردیده است. در مورد مراکز ساخت شرکت متن نیرو یعنی تهران پارس، مصلی، شوش و نمایشگاه از سیستم عامل Qunix استفاده شده و از نرمافزار متعلق به شرکت Repas AEG استفاده گردیده است. پروتکل ارتباطی بین مراکز دیسپاچینگ فوق توزیع و R.T.Uها نیز بر اساس استاندارد IEC 870-5-101 میباشد و نحوه ارتباط پستها با مرکز بصورت نقطه به نقطه و سرعت انتقال اطلاعات بین R.T.U با مرز baud600 است. این سیستمها در صورت تغییر وضعیت (Change of Status) یا تغییر مقادیر (Change of Measurand) وضعیت جدید یا مقدار جدید را به مرکز دیسپاچینگ ارسال میکنند و هر 10 تا 15 دقیقه یکبار نیز، تمام مقادیر و وضعیتها اسکن شده و به مرکز ارسال میشود.
522ـ هر اتفاق یا حادثه در سیستم که باعث تغییر وضعیت یکی از نقاط در پست شود یک Event است به آن دسته از رویدادها یا Eventها که بایستی به دیسپاچر اعلام شود تا وی عکسالعمل و اقدام مناسب در قبال آن نشان دهد، آلارم (Alarm) گفته میشود. آلارمها علاوه بر اینکه در فایل مربوطه ثبت میشوند میتوانند منجر به فعالیتهای دیگری نظیر چاپ شدن روی پرینتر، ایجاد آلارم صوتی و چشمک زدن نقطه مربوطه بر روی صفحه نمایش شوند.
523ـ هر یک از مراکز فرعی، اطلاعات پستهای تابعه و تحت پوشش خود را از طریق R.T.Uها و خطوط مخابراتی دریافت میکنند و سپس اطلاعات هر مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع از طریق خطوط فیبر نوری به مرکز اصلی دیسپاچینگ فوق توزیع تهران (T.R.D.C) واقع در ساختمان مرکزی برق تهران انتقال مییابد و این مرکز ضمن دسترسی به تمامی اطلاعات پستها، قابلیت ارسال فرمانهای تعریف شده برای آن را دارا میباشد.
524ـ فرامینی که از مراکز دیسپاچینگ بوسیلة کامپیوتر و توسط کانالهای مخابراتی از قبیل P.L.C و یا کابل به R.T.U ارسال میگردد توسط R.T.U پردازش شده و اعمال زیر را انجام میدهد:
1ـ انتقال دهندة فرمان قطع و وصل از مرکز کنترل به پست.
2ـ نشان دهنده مقادیر دستگاههای اندازهگیری در مرز کنترل (ولتاژ، جریان و...).
3ـ نمایش دهندة وضعیت کلیدها (قطع و یا وصل) و آلارمها در مرکز کنترل.
525ـ ارتباط پایانه با مرکز کنترل تنها یک ارتباط مخابراتی است در حالی که ارتباط پایانه با فرآیند تحت کنترل با توجه به سیگنالها (دیجیتال، آنالوگ و...) متفاوت است.
526ـ معمولاً جمعآوری سیگنالهای ورودی و خروجی مورد نیاز پایانه در تابلوی مارشالینگ راک صورت میپذیرد.
527ـ بخش اول: وظیفه حفاظت و تطبیق سیگنالها
بخش دوم: شامل کارتهای I/O (ورودی / خروجی) استاندارد جهت دریافت و یا ارسال سیگنال است.
بخش سوم: قسمت مخابراتی پایانه است که جهت ارتباه راه دور به کار رفته و علاوه بر آن ارتباط اجزاء گسترده و پیرو پایانه را با بخش مرکزی برقرار میسازد.
بخش چهارم: قسمت هوشمند پایانه است که ارتباط کل سیستم و پردازش داده را بر عهده دارد.
بخش پنجم: شامل تجهیزات جانبی است جهت ارتباط کاربر با سیستم (تست و عیبیابی)
528ـ 1ـ P.L.C 2ـ سیستمهای رادیویی طیف گسترده
3ـ کابل مخابراتی 61 زوجی 4ـ مایکرو ویو
5ـ فیبر نوری 6ـ Leased Line یا کابلهای مخابراتی اجارهای
7ـ سیستمهای ماهوارهای (در حال حاضر در برق تهران استفاده نمیشود).
529ـ نقاط (Points) مختلف فرآیند تحت کنترل توسط کابلهایی از محوطه (Field) به تابلوی مارشالینگ راک (M.R) میآید و از آنجا به ترمینالهای ورودی/خروجی پایانه متصل میشود که این نقاط شامل تغییر وضعیت کلیدها، سکسیونرها، آلارمها یا ورودیهای اندازهگیری (Measurand) و فرمانهای کنترل Close/Trip، Raise/Lower، On/Off و... میباشد.
530ـ فیبر نوری تکنولوژی جدیدی برای انتقال اطلاعات و ارسال دیتا است، به خصوص در مواقعی که حجم زیاد اطلاعات و مسافتهای طولانی درنظر باشد. به طوری که از هر تار فیبر نوری میتوان 120000 کانال مخابراتی که برابر با 10 گیگابایت در ثانیه است را ارسال نمود. انتقال اطلاعات توسط نور لیزر و با استفاده از ترمینالهای نوری و از طریق تارهای فیبر نوری به مسافتهای طولانی منتقل میشود، به طوری که برد سیگنالها تا مسافت 160 کیلومتر بدون تکرار کننده نیز میرسد.
ماده اولیه فیبر نوری از دی اکسید سیلیس تشکیل شده است که همان ماده اولیه شیشه است و برای افزایش یا کاهش ضریب شکست نور از موادی مثل اکسید ژرمانیوم یا اکسید فلوئور استفاده میشود. فیبر نوری از سه بخش عمده تشکیل شده است:
1ـ Core
2ـ Cladding
3ـ Coater
Core انتقال دهندة نور و Cladding منعکس کنندة نور میباشد. Coater یک روکش لاستیکی است که از Core و Cladding محافظت مینماید.
531ـ هدف از به کارگیری شبکه فیبر نوری در برق تهران، دریافت اطلاعات از نیروگاهها و پستهای در دست بهرهبرداری، ضرورت اتوماسیون شبکه توزیع و فوق توزیع به خصوص در مناطق حساس شبکه و جلوگیری از خاموشیهای ناخواسته، برنامهریزی دقیق به منظور بهرهبرداری صحیح از پستها و نیروگاهها، اعمال هماهنگی و کنترل فرکانس شبکه چه در بخش تولید و چه در بخش انتقال، برقراری ارتباط بین دیسپاچینگ فوق توزیع اصلی با سایر دیسپاچینگهای فرعی، برقراری ارتباطات محدودة برق تهران به منظور پوشش مخابراتی و اتصال آنها به کلیه دیسپاچینگهای منطقهای و دیسپاچینگ ملی و در نهایت افزایش بهرهوری از طریق انتقال اطلاعات میباشد.
532ـ 1ـ تست ارسال اطلاعات از هر یک از تجهیزات یا مارشالینگ راک: در این مرحله برای هر یک از تجهیزات، قطع و وصل و خارج کردن تجهیزات از محل خود انجام میگیرد و ارسال اطلاعات در مارشالینگ راک تست میشود.
2ـ تست ارسال اطلاعات از مارشالینگ راک تا مرکز دیسپاچینگ: در این مراحل فرامین از مارشالینگ راک به صورت دستی ارسال میگردد و بایستی در مرکز دیسپاچینگ همان فرمانها دریافت گردد.
3ـ تست ارسال اطلاعات از تأسیسات تا مرکز دیسپاچینگ (تست واقعی): در این مرحله قطع و وصل هر یک از تأسیسات در پست انجام میشود. علائم و اندیکاتورهای عمل کرده در پست با مرکز دیسپاچینگ تست میشود.
533ـ هدف از سیستم رادیو ترانک بهبود کیفیت ارتباطات مورد نیاز در شبکه مخابراتی و بیسیم با درنظر گرفتن حداقل تداخل، ایجاد قابلیت دسترسی به کانال به شکل بهینه در موارد ضروری و در کوتاهترین زمان و مدیریت بر شبکه بیسیم است. ترانکینگ عبارت است از اختصاص خودکار و پویای تعداد محدودی کانال رادیویی به تعداد زیادی استفاده کننده و این کانالها در یک سیستم ارتباطی رادیو ترانک، سیستم به صورت هوشمند، کاربران را با کانالهای آزاد تغذیه میکند. در پروژه رادیو ترانک برق تهران این سیستم در باند فرکانس U.H.F به طور کامل جایگزین شبکه بیسیم فعلی خواهد شد.
534ـ 1ـ دسترسی سریع
2ـ کارایی طیفی که مبتنی بر دو عامل است الف: همه استفاده کنندگان به صورت مشترک از تمام کانالهای موجود در سیستم استفاده میکنند. ب: تا هنگام وجود تقاضای ارتباط، هیچ کانالی آزاد باقی نمیماند و سیستم کنترل به محض وصول تقاضای سرویس کانالهای آزاد را اختصاص میدهد.
3ـ کاهش و حذف سطح داخل: استفاده انحصاری رادیو ترانک از فرکانسها، تداخل هم کانال را حذف میکند.
4ـ بهبود مشخصههای عملکرد سیستم، از قبیل کاهش زمان انتقال متوسط برای یک کانال
5ـ ویژگیهایی از قبیل امکان برقراری سطوح اولویت دهی، اعلام خروج از برد پوشش، تلاش مجدد برای برقراری ارتباط هنگام اشغال بودن سیستم و بالا بودن قابلیت اطمینان سیستم.
535ـ در این سیستم کاربران چون کانال را به صورت انحصاری بکار میبرند فقط مکالمه مربوط به خود را خواهند شنید و در بقیه زمانها غیرفعال هستند و با توجه به انتخاب تصادفی کانال توسط سیستم ترانک، شنود ارتباطی صوتی گروه یا شخص خاص از کاربران برای کاربر غیرمجاز دشوار است.