برق قدرت

دنیای گسترده صنعت برق فشار قوی مملو از اطلاعاتی است که مورد نیاز همه ما شاغلین این صنعت میباشد

برق قدرت

دنیای گسترده صنعت برق فشار قوی مملو از اطلاعاتی است که مورد نیاز همه ما شاغلین این صنعت میباشد

شینه بندی



برای شینه­بندی یک دستگاه برق طرح­های مختلفی ارائه شده است. عواملی چون قابلیت اطمینان سیستم و تداوم سرویس دهی، هزینه­های اقتصادی، سطح زیر بنای ایستگاه، اهمیت مصرف کننده یا به عبارت دیگر اهمیت پست برق، سهولت انجام عملیات کلید زنی جهت انجام تعمیرات دوره­ای و بهره­برداری مناسب از خطوط ورودی و خروجی در طراحیسیستم شینه بندی دخالت دارد.


طرح بدون شین Without Busbar:


از این طرح تنها در پست­های کم اهمیت و یا موقت استفاده می­شود. امکان انجام عملیات بهره برداری روی خط ورودی به ایستگاه وجود ندارد. جهت انجام تعمیرات روی بریکر یا هر قسمت دیگر از تجهیزات مربوطه مانند ترانس جریان یا دیسکانکت بایستی پست را کاملا بی برق کرد. همچنین به هنگام وقوع اتصال کوتاه روی خط یا هر قسمت از مدارات داخل پست، ترانس از مدار خارج خواهد شد. بنابراین نسبت با سایر طرح­های شینه بندی کهمعرفی خواهند شد دارای قابلیت اطمینان بسیار کمی است.


طرح شینه بندی ساده یا تک شینه Single Busbar:


در چنین طرحی تمامی انشعابات روی یک شین و توسط یک بریکر با یکدیگر ارتباط پسدا می­کنند. به خصوص از نظر عملیاتی (Operation) و حفاظت (Protection)، دارای معایب و مزایای زیر است:


*هر اتصال کوتاه روی شین یا نقص در بریکر، تمام پست را بی برق می­کند.


*چنانچه هر یک از تجهیزات مربوط به ترانس یا خط به خصوص بریکر آن نیاز به تعمیر داشته باشد بایستی ترانس یا خط مربوطه کاملا بی برق شود.


*امکان توصعه ایستگاه بدون خاموشی کامل ایستگاه وجود ندارد.


*این شینه بندی نسبت با سایر طرح­های شینه بندی کهمعرفی خواهد شد ساده­تر بوده و نسبت به سایر طرح­های شینه بندی کمترین هزینه را دارد و در مجموع از قابلیت اطمینان کمتری برخوردار است.


برای برطرف کردن بعضی از معایب شینه بندی ساده شین را از دو یا چند نقطه تقسیم می­کنند و به اصطلاح قطع طولی شین انجام می­شود. هر قطعه از شین یک بخش (Section) نامیده می­شود. قطع طولی شین ساده می­تواند بدون هیچ وسیله­ ارتباطی بین دو بخش باشد و یا اینکه توسط یک دیسکانکت یا بریکر اتصال بخشهای شین به یکدیگر به هنگام ضرورت امکان پذیر باشد. بریکری که برای این منظور بکار می­رود بریکر  Bus Section یا Bus Tie نامیده می­شود.


شکل زیرنمونه دیگری از پست با سیستم تک شینه به همراه بریکر اتصال شین را نشان می­دهد موسوم به سیستم H-Type  نیز می­باشد.


شینه بندی ساده با بریکر Bus Section  با وجود سادگی و ارزانی معایب زیر را دارد:


*سرویس و تعمیر مقره­ها و سایر متعلقات شینه بندی و نیزهر گونه تعمیرات روی آن بدون قطع برق یک بخش از شین امکان­پذیر نیست.


*جهت توسعه پست ( ایجاد انشعابات جدید یا انجام تغییراتی در طرح آن) بایستی بخش مربوطه را از مدار خارج کرد.


* چنانچه در هر انشعاب، بریکر یا سایر تجهیزات مربوط به آن انشعاب نیاز به تعمیر داشته باشد انشعاب مربوطه بایستی از مدار خارج شود.


به طور کلی از طرح شینه بندی ساده در پست­های برق تا ولتاژ 66 کیلوولت و گاهی در پستهای فرعی تا ولتاژ 132 کیلوولت استفاده می­شود.


شینه بندی اصلی و فرعی Main & Transfer Busbar:


بنا به اهمیت پست طرح های شینه بندی پیچیده­تری جهت بالا بردن قابلیت اطمینان شبکه در نظر گرفته می­شود. یکی از از طرح­ها سیستم شینه بندی دو شینه اصلی و فرعی است.


طرح شینه بندی اصلی و فرعی


 


در این طرح بریکر  کوپلر می­تواند در چنین مواردی جانشین بریکر اصلی در هر انشعاب بشود. روش جانشینی بریکر کوپلر به این ترتیب است که برای مثال اگر بریکر خط 1 نیاز به تعمیر داشته باشد ایتدا دیکانکت­های طرفین بریکر کوپلر وخود بریکر کوپلر را بسته، سپس دیسکانکت ارتباط با شین فرعی در خط یک یعنی Q12 را بسته و به این ترتیب یک مسیر موازی برای تغذیه خط یک از طریق شین اصلی، بریکر کوپلر، شین فرعی و دیسکانکت Q12 ایجاد می­شود، در این وشعیت می­توان بریکر اصلی خط یک یعنی Q0 را از مدار خارج کرد. در حین عمل جانشینی بریکرها تمام سیستم حفاظتی که روی بریکر Q0 عمل می­کرد توسط یک کلید چند تیغه­ای که Transfer Switch  نامیده می­شود به روی بریکر کوپلر منتقل می­گردد. به لحاظ محدودویت­های فنی بریکر کوپلر در هر زمان تنها می­تواند جانشین یکی از بریکرهای اصلی شود.


ارتباط بخش­ها در شین اصلی به طور معمول از طریق بریکر و در شین فرعی از طریق دیسکانکت انجام می­شود. همچنانکه در شکل الف دیده می­شود در هر بخش از شین اصلی و شین فرعی یک بریکر کوپلر در نظر گرفته شده است و می­توان در زمان واحد دو بریکر کوپلر را جانشین دو بریکر انشعاب در دو بخش شین نمود. برای این منظور باید بریکر و دیسکانکت مقسم باز باشند. در شکل ب نیز همان طرح را نشان می­دهد که در آن برای صرفه جویی از یک بریکر کوپلر استفاده شده است. سیستم شینه بندی اصلی فرعی به طور معمول تا ولتاژ 132 کیلوولت استفاده می­شود.


شینه بندی دوبل ( دو شین اصلی) Duplicate Busbar:


در این سیستم از دو شین اصلی و یک کوپلر استفاده می­شود. هر انشعاب دارای سه دیسکانکت است.


نحوه به کار گیری این طرح می تواند به یکی از دو صورت زیر باشد:


·   یکی از شین ها در مدار و شین دیگر بدون استفاده و به صورت رزرو باشد. برای این منظور در شکل 3-7 در تمام انشعابات موجود دیسکانکت Q11 متصل به شین 1 و مدار شکن Q0  و دیسکانکت Q10 بسته می­شود. بریکر کوپلر و دیسکانکت­های طرفین آن نیز باز نگه داشته می­شود. دیسکانکتهای Q12­   در تمام انشعابات نیز باز نگه داشته می­شود. در نتیجه شین 2 کاملا ایزوله بوده و در مدار نیست. اگر در این شرایط به دلایلی نیاز باشد که شین 1 از مدار خارج شود بدون قطع برق می­توان تمام انشعابات را از شین 1 به شین 2 منتقل نمود. انتقال از یک شین به شین دیگر به این صورت است که ابتدا دیسکانکت­ها و بریکر کوپلر را بسته، سپس دیسکانکتای شین دوم را بسته و دیسکانکت­های شین اول را باز می­کنند.


·   تعدادی از انشعابات روی شین 1 و تعدادی نیز روی شین 2 باشد، در این شرایط هر دو شین در مدار هستند این شیوه بهره­برداری از این طرح همانند طرح شینه بندی ساده با بریکر مقسم شین است، که بریکر کوپلر نیز نقش بریکر مقسم شین را دارد.


در مواردی که تعدادی انشعابات روی شین زیاد است می­توان با تقسیم شین­ها و استفاده از بریکر مقسم نوین قابلیت اطمینان و تداوم سرویس دهی را بالا برد.


شینه بندی دوبل با دیسکانکت­های موازیDuplicate Busbar With By- pass disc 


این سیستم که نمونه­ای از آن در شکل 3-8 نشان داده شده است، در واقع ترکیبی از دو سیستم شینه بندی دوبل و اصلی –فرعی است. هر یک از دو شین موجود می­توانند در حالت عادی در مدار باشند و دیگری به عنوان رزرو باشد. همچنین دیسکانکت موازی بریکر مثلا Q7 می­تواند د رمواردی که بریکر موازی آن نقصی داشته باشد مسیری جهت تغذیه انشعاب مربوطه به کمک بریکر کوپلر ایجاد نماید. به این ترتیب مزیت­های دو سیستم در یک سیستم جمع شده است اما به لحاظ تعداد زیاد دیسکانکت­ها کنترل و حفاظت کل سیستم پیچیده­تر و همچنین از نظر اقتصادی نیز گرانتر خواهد بود.


این شینه بندی نیز در پستهای با ولتاژ 132 که دارای اهمیت زیادی باشند و اهیمیت زیادی باشند و گاهی در پستهایی با سطح ولتاژ 230 کیلوولت نیزکاربرد دارد.


 


طرح شینه بندی یک و نیم بریکری One & a Half Breaker System


 طرح شینه بندی که تا کنون معرفی شده است به هنگام کار عادی پست همگی فقط دارای یک شین برق دار هستند و شین دوم به طور معمول به صورت رزرو و در مدار نیست.


در چنین طرح­هایی چنانچه اتصال کوتاهی روی شین برق­دار رخ دهد تمام بریکر­های تغذیه کننده شین توسط سیستم حفاظت شین (Busbar Protection) قطع شده و از مدار خارج می­شوند و در نتیجه تمام پست یا بخشی از آن برای مدتی بی برق خواهد ماند. لذا برای بالا بردن قابلیت اطمینان و پایداری شبکه از طرح­های شینه بندی گرانتر ولی مطمئن­تری استفاده می­شود که طرح یک و نیم بریکری از آن جمله است


                   


در هر لحظه دو مسیر تغذیه برای هر انشعاب وجود دارد. سیستم دارای دو شین اصلی یک و دو می­باشد که در حالت عادی کارکرد ایستگاه هر دو برق­دار بوده و کلیه بریکرها نیز در مدار می­باشند. به این ترتیب دو صورتی که روی هر یک از شین­ها اتصال کوتاه رخ دهد هیچ یک از انشعاب­ها از مدار خارج نمی­شود. توسعه ایستگاه و انجام تعمیرات و سرویس­های دوره­ای روی کلیه تجهیزات شین­ها یا انشعابات بدون قطع هیچ  یک از انشعابات امکان­پذیر است. نقص در هر بریکر میانی تنها سبب قطع دو انشعاب و نقص در بریکر مجاور هر باس تنها سبب قطع یک انشعاب می­شود.


از مزایای دیگر این طرح قابلیت انعطاف از نقطه نظر عملیات کلید زنی است. کلیه عملیات اصلی توسط بریکرها انجام می­شود.


جریان نامی تجهیزات از جریان بامی انشعابات بیشتر است چون از هر بریکر ممکن است تمام بار ایستگاه عبور نماید.


طرح شینه بندی با دو کلید Double Breaker System   


 این طرح دارای همان مزیت­های طرح یک و نیم کلیدی است ولی قابلیت اطمینان آن کمی بالاتر و از نظر هزینه گرانتر است.


هر اتصالی روی شین یک یا دو، تنها همان شین را از مدار خارج می­کند و تداوم سرویس دهی حفظ می­شود، تعمیر هر بریکر نیز بدون قطع برق انشعاب مربوطه به راحتی امکان­پذیر است.


طرح شینه بندی حلقوی  Ring – Bus System


در این طرح شین به مفهومی که در طرح­های قبل دیده می­شود وجود ندارد به ازای هر انشعاب یک بریکر نصب شده است. قابلیت اطمینان این طرح نسبت به طرح­های یک و نیم بریکری و دو بریکری در آن پیچیده­تر است.  هزینه ساخت آن به نسبت پایین است زیرا برای هر انشعاب تنها یک بریکر هزینه شده است. امکان تعمیر هر بریکر بدون قطع برق انشعابات وجود دارد چون هر انشعاب از دو مسیر قابل تغذیه است.


                             


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.