برق قدرت

برق قدرت

دنیای گسترده صنعت برق فشار قوی مملو از اطلاعاتی است که مورد نیاز همه ما شاغلین این صنعت میباشد
برق قدرت

برق قدرت

دنیای گسترده صنعت برق فشار قوی مملو از اطلاعاتی است که مورد نیاز همه ما شاغلین این صنعت میباشد

رله دیفرانسیل

تفاوت رله دیفرانسیل دو سیم پیچ و سه سیم پیچ


چند روز قبل عکسهای مربوط به تعویض رله رو گذاشتم چند نکته کوچک اضافه کنم:

۱در پستهای انتقال ترانسها سه سیم پیچه هستند پس باید رله دیفرانسیل تفاضل جریانهای ورودی و خروجی ترانس را روی هر سه سیم پیچ چک کنه پس لازم است از سه ست ترانس جریان روی ورودی ترانس به رله وایرینگ بشه 

۲اگر از سمت ۲۳۰ ترانس ۱۲۰ مگاوات توان وارد ترانس بشه حدود ۳۰۰ آمپر از سیم پیچ اول عبور میکنه حالا روی سیم پیچ ۶۶ترانس باید حدود ۱۱۰۰ آمپر عبور کنه این جریان با توجه به نسبت تبدیل ct وارد رله میشه

 زاویه جریان ثانویه به اولیه هم به سربندی و گروه برداری ترانس مربوطه مثلا ترانس yn.yn11dاختلاف زاویه ۳۰ درجه ای بین دو سیم پیچ داره 

۳باید با اعمال ضریب مناسب مقدار جریان دو سیم پیچ ترانس در حالت بار نامی بالانس کرد

۴باید با اصلاح زاویه جریان سیم پیچ ثانویه نسبت به اولیه اختلاف زاویه را جبران کرد

۵برای سیم پیچ سوم که ۲۰ کیلوولت هست و نقش توزیع داخلی ایستگاه را دارد هم شرایط بالا را رعایت کرد

در رله های قدیمی دیفرانسیل این کارها با ترانس مچ انجام میشد همین رله ای که تعویض کردیم ۶ مچ سمت ۲۳۰ و ۶ مچ سمت ۶۶ و ۶ مچ سمت ۲۰ کیلوولت داشت

در رله های جدید تمام محاسبات توسط رله انجام میشود فقط کافی است توان ترانس و نسبت تبدل ترانس و نسبت تبدیل ct های طرفین و گروه برداری و امپدانس درصد سیم پیچ ترانس تعریف شود 

بعد از وایرینگ باید پایداری رله دیفرانسیل با تزریق جریان و ایجاد اتصالی داخل و خارج محدوده ctها چک بشود 

البته همین تعویض رله دو روز کامل از ساعت ۸ صبح تا حدود ۱۲ شب طول کشید و ترانس ۴۸ ساعت از سرویس خارج بود

نکته آخر اینکه چون ما قبلا دانش این کارها رو نداشتیم و شرکتهای خارجی خودشون طراحی پست میکردن تا توانستند مدارات پیچیده و تابلوهای اضافه طراحی کردند که پول بیشتری بگیرند مثلا همین پست طراحیSiemens است اجرا هم با خودشون بوده سال ۱۳۷۰ راه اندازی شده و تجهیزاتش اکثرا مربوط به سال ۱۹۸۶ است ولی رله های حفاظتی آنها قدیمی تر است و مداراتش خیلی پیچیده طراحی شده


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.