برق قدرت

برق قدرت

دنیای گسترده صنعت برق فشار قوی مملو از اطلاعاتی است که مورد نیاز همه ما شاغلین این صنعت میباشد
برق قدرت

برق قدرت

دنیای گسترده صنعت برق فشار قوی مملو از اطلاعاتی است که مورد نیاز همه ما شاغلین این صنعت میباشد

تست های ترانس

تست های ترانس

وقتی حفاظتهای مختلف برای ترانس طراحی و اجرا شد نیاز است که به صورت واقعی مدارات حفاظت چک و صحت عملکرد آنها مشاهده شود 

برای تست این مدارات مجبوریم شرایطی شبیه به حالت خطای ایجاد شده در شبکه را روی تجهیزات حفاظتی ترانسها ایجاد کرده و سپس عملکرد حفاظتی تجهیزات را تست کرد 

در ادامه روش تست بعضی از تجهیزات را مرور میکنیم 

تست نشاندهنده های درجه حرارات: 

این تست شامل آزمایشاتی میشود که در وهله اول اطمینان حاصل کنیم ترمومترهای ترانس دمای واقعی را نشان میدهند 

ترمومتر شامل یک لوله مسی مسدود شده حاوی موادی است که ضریب انتقال حرارتی بالایی دارند (شبیه ترمومتر یخچال)

مثلا در ترمومتر روغن ترانس انتهای این لوله (سوند) در محفظه روغن ترانس قرار میگیرد حال برای اطمینان از صحت عملکرد آن و کالیبره کردن آن این سوند را در یک ظرف آب جوشان قرار میدهیم و همزمان یک دماسنج هم در آب جوشان قرار داده تا صحت عملکرد مشاهده شود 

در مرحل بعد باید اطمینان حاصل کرد که متناسب با تنظیمات اعمال شده کنتاکتهای مربوط به ترمومتر عملکرد صحیح دارند یا خیر ?

با افزایش دمای آب و رسیدن آن به تنظیم مربوط به روشن شدن فن ترانسها باید مدار فرمان مربوطه تحریک و فن روشن شود (۶۰درجه مثلا) و در صورتی که دمای آب جوشان را بالاتر ببریم آلارم درجه حرارت ترانس روشن میشود (۸۰) ودر صورتی که درجه حرارت به ۱۰۰ رسید باید ترانس قطع و لاک اوت مربوطه روشن شود 

نکته : در این روش تست به هیچ عنوان نباید به صورت دستی درجه را پایین آورد بلکه باید اجازه داد که سوند به تدریج خنک شود و با پایین آمدن درجه ترمومتر مدارات به تدریج به حالت عادی برگردد 

درجه حرارت سیم پیچ ترلنس نیز به همین صورت تست میشود

تست رله بوخهلتس 

برای تست این رله شرکت سازنده پوش باتومی در کنا دریچه بوخهلتس قرار داده است که با فشار دادن آن ابتدا کنتاکت آلارم و سپس وقتی پوش باتوم تا انتها به پایین فشرده شود تریپ بوخهلتس ظاهر میشود 

نکته چون در واقع با فشردن این پوش باتوم توپیهای بوخهلتس جابجا میشوند تا تریپ یا آلارم ظاهر شود بعضی مواقع توپیها آزاد نمیشوند و در جای درست خود قرار نمیگیرند در نتیجه تریپ یا آلارم مربوطه ماندگار میشوند پس لازم است با تحریک چند باره پوش باتوم کنتاکتهای مربوطه رل آزاد کرد 

تست رله جانسون 

تست این رله شبیه بوخهلتس است ولی آلارم و تریپ مربوطه در یک مرحله صادر میشود 

تست رله فشار روغن 

این رله هم دارای پوش باتوم است و به صورت ذکر شده تست میشود

تست رله دیفرانسیل 

برای این تست از خود سیم پیچ ترانس به عنوان مصرف کننده استفاده میکنیم بدین صورت که سمت فشار ضعیف را بعد از ct ها به هم اتصال کوتاه میکنیم و در سمت فشار قوی ترانس یک ولتاژ سه فاز ۳۸۰ ولتی اعمال میکنیم در این حالت جریانی در سیم پیچ اول ترانس گردش میکند و متناسب با آن در سیم پیچ دوم نیز جریان برقرار میشود در این حالت باید جمع جریانهای هر فاز رله دیفرانسیل صفر باشد که در رله های نیومریک در میتر خود رله هم قابل مشاهده است 

حال برای ایجاد یک اتصال داخل زون دیفرانسیل کافی است یک از ct های سمت فشار ضعیف را از سرویس خارج کنیم در این حالت در ثانویه ترانس 

رله جریان یک فاز را صفر میبیند در حالی که همان فاز در اولیه دارای جریان است در نتیجه رله دیفرانسیل اتصال داخل زون دیده و تریپ میدهد

تست رله ref

برای این تست مداری شبیه تست دیفرانسیل میبندیم ام فقط به ۲ فاز فشار قوی ولتاژ اعمال میکنیم 

در این حالت یک جریان نامتعادلی در سیم پیچ اول ایجاد شده که از زمین ترانس میگذرد 

جریان نامتعادلی ناشی از عدم بالانس فازهای سمت فشار قوی هم در رله دیده میشود رله این دو جریان را با هم از لحاظ زاویه و مقدار چک میکند چنانچه ای دو جریان از هم کم شودنشاندهنده بالانس بودن رله است چون این یک خطای خازج ترانس است 

تست رله های over current 

این رله در واقع برای حفاظت از ترانس در برابر اضافه بار است و مقدار تنظیم آن ضریبی از ظرفیت ترانس است پس کافی است به مدار رله در ثانویه مقدار جریان تنظیم را اعمال و تست عملکرد منحنی زمانی رله را انجام داد 

نکته چون این رله حفاظت پشتیبان ترانس است منجر به تحریک لاک اوت نمی شود 

رله های استندبای و استار پوینت در واقع رله های ارت فالتی هستند که جریانهای عبوری از نقطه صفر ترانس را رصد کرده و عمل میکنند تست این رله ها شبیه رله های اضاف جریان است 

تست رله over flex این رله زمانی عمل میکند که نسبت فرکانس به ولتاژ ترانس از استاندارد خارج شود با استفاده از دستگاههای تستی که قابلیت اعمال ولتاژ با فرکانسهای متغیر دارن به این رله ولتاژ اعمال کرده و میزان حساسیت رله و صحت عملکرد آن چک میشود 

رله under voltage اگر از سمت فشار ضعیف ترانس بار زیادی بگیریم منجر به کاهش ولتاژ میشود در این حالت برای جلوگیری از آسیب دیدن ترانس این رله با کاهش ولتاژ عمل میکند

نکته این رله عمدتا سمت فشار ضعیف ترانس را از سرویس خارج میکند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.